Tuesday, December 13, 2005

old shit/new shit

jag är inte så bra på det här. jag ska försöka en ny strategi nu och helt enkelt skriva lite kortare inlägg för att det inte ska kännas så oöverstigligt att uppdatera.

har skrivit tre av fyra tentor. tenta ett (GIS) och två (geokemi) gick bra. jag är särskilt nöjd med geokemin, det har varit den svåraste kursen men samtidigt den roligaste (möjligen med undantag för när vi modellerade hur uranfyndigheter uppstår). tenta tre (hydrologi) gick inte så bra, främst på grund av att jag hade tenta tre dagar i rad och helt enkelt inte hann läsa in hela kursen på en dag. jag klarar mig så klart, men jag hade kunnat prestera mycket bättre om jag haft en dag eller två till på mig. bara groundwater contamination kvar på torsdag, det ska nog gå bra. det är svårt att hetsa upp sig när tentan ändå inte är värd mer än 40-50% av kursen.

smriti slutade helt plötsligt att svara på mina mail. det är lite konstigt, jag fattar ingenting.

jag har laddat hem kenneth aalborg och karl-bertil. det ska nog bli en okej jul trots allt.

jag har lite bry över vad jag ska göra över jullovet egentligen. jag tror att jag greppar min rough guide, letar nåt resmål i british columbia och sätter mig på tåget. jag behöver komma ut, komma bort och se något nytt. göra en resa där resan är målet. sen är planen och förhoppningen att betsy ska komma hit några dagar efter jul. det är inte helt spik än men det verkar som att det blir så. kanske åker vi ut till vancouver island med min kompis alex över nyår. jag tror att det blir bra.

[songs: ohia - the long dark blues]

jag läste ut microserfs av douglas coupland för någon vecka sedan. det här är ett fint citat ur den:

"You know how when somebody says, 'Remember that party at the beach last year?' and you say, 'Oh God, was that last year? It feels like last month'? If I'm going to live a year, I want my whole year's worth of year. I don't want it feeling like only one month. Everything I do is an attempt to make time 'feel' like time again - to make it feel longer. I get my time in bulk."

killarna i mitt hus är jävligt roliga. den som imponerar minst är den andre svensken, som inte tycks kunna inleda en konversation på något annat sätt än "jaha, hur har din dag varit då?". om man inte har något att prata om kan man lika gärna hålla käften. de andra är alla roliga, om man vill behöver muntras upp räcker det oftast med att gå ner i köket en stund och hänga lite.

idag har varit en ganska dålig dag. jag har inte gjort någonting. igår gjorde jag inte heller någonting, men det var helt okej, för det var dagen efter att jag haft tenta tre dagar i rad, men idag hade jag antingen kunnat börja plugga till sista tentan eller gjort något roligt. och det hjälpte ju inte att betsy skickade mail och skrev om när hon var i köpenhamn, att hon alltid försökte göra något nytt eller åka till något nytt ställe varje gång hon fick en stund över. jag har skrivit en hög mail, lagat massa soppa och kokt massa kikärter och suttit och stirrat på datorn alldeles för länge. jag borde ha åkt till något nytt ställe istället. jag borde kanske göra en lista på ställen jag kan åka till när jag har en dag eller eftermiddag över, för det lär finnas en hel hög.

i lördags var jag och såg international noise conspiracy. jag tycker att de är bra, hemma hade jag kanske inte gått och sett dem, men när de är på andra sidan jorden och jag också är där, då går det inte att låta bli. de rockade rätt fett, fast jag blev lite besviken på en del av mellansnacket eftersom jag tyckt att dennis verkar rätt skärpt och påläst, men när man säger saker som "well, it's a pretty typical leftist comment to say that america sucks...which it does!" och dra igång nästa låt, då imponerar man inte.

detta är kanske den ultimata restaurangen:



dags att sova.

[kultur-update]
bok: kurt vonnegut - cat's cradle
skiva: eels - levity

1 comment:

Anonymous said...

Så där ja! En update.

Jag har kört fast med trycken... Måste få lite input från dig. Vi kanske hörs ikväll, när du vaknat!