Friday, November 11, 2005

shenanigans

ännu en vecka har förflutit. jag har varit på malaysisk restaurang, bio, hiphopkonsert, skolan, köpcenter samt jakt efter försvunna glasögon.

jag var på traditionsbundet restaurangbesök med smriti i lördags, fast det här var nog det närmaste ett bottennapp vi kommit (om man inte räknar min beska quinoa på foundation för några veckor sedan, vilket man naturligtvis borde göra), vi var på ett ställe som hette banana leaf och som jag hört en massa bra saker om, tricket var bara att det var ont om vegetariska alternativ. det är kanske inte så konstigt egentligen om man begrundar malaysias geografiska läge och närhet till vatten, vi antog väl bara att det skulle finnas gott om alternativ eftersom det brukar göra det på thairestauranger, och thailand ligger ju ganska nära. nej, det är inte ett klockrent resonemang. nu löste det sig bra ändå eftersom de gärna gjorde många av rätterna utan kött eller fisk, det är bara inte samma sak när man äter en modifierad kötträtt, det känns som en urvattnad version istället för, om det är en speciell rätt, ett recept som utnyttjar vad den vegetariska matvärlden har att erbjuda. men det var ju gott ändå. efteråt begav vi oss till en biograf för att se 'march of the penguins', en national geographic-dokumentär om pingviner. helt fantastisk! jag vet inte om den hittat till sverige, men om den gör det så bör den inte missas. efter att ha sett den kan jag utan tvekan säga att pingviner är det djur jag respekterar mest på jorden.

jag har även varit på stans mesta konsertställe och sett atmosphere, grym hiphop från USA (minneapolis, närmare bestämt. midwest rocks, yeah), det var bra och fett och allt det där, men det var rätt hårt i publiken. jag kan ta en del, men när folk nästan börjar slåss eller när folk framför en säger 'fuck off' när man stöter till dem efter att ha blivit knuffad bakifrån, då är det lite mycket. jag vet inte, det är kanske svårt att beskriva, men det var lite annorlunda mot vad jag är van vid hemma. lite annat klientel kanske, fast så värst annorlunda var det inte. lite synd att folk inte kan koncentrera sig på att njuta av spelningen, bara. det hade varit trevligare då. men ändå en bra kväll. och sent blev det, jag var nog inte hemma förrän två-halv tre på natten.

yes. det var väl det roliga som hänt den här veckan. annars har det varit lite skolarbete, fast jag har inte haft några inlämningar den här veckan, det är lite större grejor som ska in nästa vecka istället och som jag inte börjat på än. GIS-projektet har satt igång, det verkar som att min grupp ska planera lite nya stugor/tält ('yurts', ni som spelar alfapet kanske ler lite nu...) för skidåkning i en bergskedja i idaho. jag var lite mer sugen på att hitta områden att återintroducera (bra ord?) grizzlybjörnar i, men fick ge mig för argumentet att vi kan göra mycket ballare 3D-modeller med skidgrejen. det blir nog bra.

och så har jag köpt nya jeans. och idag blev jag av med mina glasögon. de stod helt enkelt inte att finna i mitt rum, trots att jag var helt säker på att jag hade dem på mig när jag gick hem från bussen. jag kollade överallt, jag kollade under sängen, bakom skrivbordet, i alla lådor, trots att det var helt omöjligt att glasögonen skulle kunna vara där. jag erinrade mig att jag gått in i en gren på vägen hem (det var mörkt och jag tar en genväg genom ganska oländig terräng för att spara kanske 30 sekunder när jag går hem från bussen, men det är ju faktiskt närmaste vägen) och kanske tappat glasögonen där. jag lånade en ficklampa av en kille i huset och begav mig ut på skattjakt, muttrandes och svärandes. och mitt i det tilltagande muttrandet och svärandet så hittade jag dem, liggandes på marken, otrampade och igenimmade! hjärtat hoppade till av lycka och jag skuttade hela vägen hem till mitt nyankomna paket från amazon, som jag nu kunde börja plöja igenom. och nu fungerar dessutom internet hemma, och har gjort så i säkert 20 minuter! de positiva händelserna bara samlas på hög.

7 comments:

Anonymous said...

Har kollat upp att Pingvinresan har svensk premiär 10 februari. Tack för tipset...

Om du har annat för dig den 26 januari så är Björn redo att ersätta dig vid Office Table Hockey Cup i Karlstad. Tyvärr lär de ju inte betala reseersättning för dig; det hade ju annars varit bra timat med tanke på SM...

Simma lugnt!

Peter said...

Ja, det får väl vara okej för den här gången. Vi är ju ganska lika, fast jag hade gärna sett att du tagit någon som talade akademikerskånska. Jag håller ställningarna i VTHL så länge, antar att du följer utvecklingen? :) Förhoppningsvis kan jag ta mig till Las Vegas som SM-surrogat, men det ser ut att bli ganska kostsamat så det är inte säkert att det blir av.

Anonymous said...

Jaja. Skrev precis ett svar som försvann pga skakig uppkoppling.

Jag visste inte att du var med i VTHL. Visste inte heller att den var så liten som jag nu upptäckte, men du ser ju ut att sköta dig. Själv har jag playoff-problem - har inte vunnit en enda match mot hyfsat motstånd. Trist, eftersom jag går ovanligt bra i serierna. Jag får väl träna mer.

Trist att missa SM. Framför allt pga sviten...

Anonymous said...

Bra att du bloggar lite igen. Jag borde nog också börja. Skriva av mig. Alltid finns det något som snurrar i huvudet... Just idag är jag lite arg av tvättstugerelaterade orsaker, men det känns inte så farligt.

Ha det bra. Maila när du vill och hinner!

Peter said...

snacka inte med mig om tvättstugor, sist jag tvättade krympte min vita tröja med snygg knäppning lite grand och nu är den på gränsen till att jag kan ha den. mail kommer snart.

david: ja, det är en ganska hård dominans, men de är inte helt oävna, de behöver bara spela mycket och spelen kostar skjortan, så det går inte riktigt. ja, det är väl en svit på sex raka SM som nu förstörs. attans. självklart ska du träna mer, fast jag tycker att du blivit klart bättre. jag säger samma sak som till björn, satsa på att bredda repertoaren. viktigt att kunna både vevskyffel och klackskyffel. och så dragningarna förstås, de är väl fortfarande din svagaste punkt.

Anonymous said...

Jag vet inte varför jag ens tror att jag kan ange en dag då jag ska maila... Som om det någonsin fungerat förr? Jag tänker på det ofta. Så, det kommer. Ganska snart. Troligen inte imorgon eller i övermorgon dock. Hav förtröstan. Hoppas allt är väl med dig!

Peter said...

jag kräver inget, jag bukar också göra så. men det hade varit fint.