Friday, December 16, 2005

you're the reason I'm leaving

jullov. yes. sista tentan färdigskriven, gick väl antagligen inte alldeles lysande, men vadtusan. skönt att kunna trycka in alla högar med papper långt in i garderoben, eller var jag nu ska göra av dem.

drack öl med anna efteråt. (anna är den andra personen från lunds universitet som är här. jag kan inte påstå att jag känner henne, men vi hade träffats några gånger innan jag kom hit tack vare gemensam bekant. lund är litet. det är bara en massa inavel hela tiden.) det var roligt, väldigt skönt att få babbla svenska med någon och kunna dela och jämföra lite erfarenheter och hela den grejen. hon klagade över att alla hon träffar här är så unga, de flesta är runt 20 eftersom de börjar på universitetet ett år tidigare än oss och det verkar som att de flesta hoppar på direkt. betsy var t.ex. färdig arkitekt vid 22...det är ju inte ens teoretiskt möjligt hemma. och det är skillnad på folk som är 20 och folk som är 24. även om de kan vara trevliga och vettiga och smarta och allting redan vid 20 så hinner man samla på sig ganska mycket "livskunskap" under de där 4 åren. det är skillnad, och jag har också tänkt på det, jag tror inte att jag träffat någon som varit äldre än mig och kanske 1-2 personer som är lika gamla. och vi pratade om hur svårt det är att bygga upp ett kontaktnät med människor som man verkligen gillar och att man helt enkelt inte kan ha lika höga krav som hemma. det låter lite krasst, men det är så det blir. det är svårare än man kan tro att träffa någon man verkligen kommer överens med, som både är trevlig och som man har många beröringspunkter med (värderingar, musik, böcker och allt det där). de flesta människor är trevliga och öppna och det räcker rätt långt, men ibland önskar man sig lite mer.

och vi ska göra glögg på söndag. det tror jag blir en hit.

nu när tenteriet är överstökat är det dags för mig att planera julen lite närmare. just nu lutar det åt att jag tar tåg eller buss åt klippiga bergen-hållet och kollar in hur klippiga de är, men jag vet egentligen inte alls än. det verkar vara sparsmakat med tåg här, men om det är möjligt är det något jag helt klart föredrar. tåg äger. buss suger. jag hoppas bara att jag kommer iväg överhuvudtaget, för jag har en tendens att inte få saker att hända på egen hand och så måste det bli nu. men det borde inte vara så himla svårt.

igår natt, när jag satt och pluggade, insåg jag att den enda gången jag varit utomhus de senaste två dagarna var när jag gick till banken och betalade en räkning, så jag gick på en promenad. jag gick åt ett håll som jag inte varit åt tidigare. efter ett tag kom jag till en jättestor fotbollsplan, det var stjärnklart men det gick knappt att se några stjärnor i alla fall, eftersom det var fullmåne och en massa lampor runtomkring. light pollution. these dark-o-phobics*. jävla städer. det var en stor plan och jag kände mig ganska liten. jag slog några kullerbyttor. det har jag inte gjort på många år. gör man fyra i rad så blir man snurrig. hela grejen var befriande. jag kanske gör det fler gånger.




*dålig och långsökt referens till chuck palahniuks 'lullaby'. bra bok. läs.

No comments: