Monday, May 07, 2007

svenska ljud

det blir ett inlägg på gästspråket svenska den här gången. mest för att jag lyssnar på säkert! och därför har en massa svenska ord i huvudet för en gångs skull. när jag läser på engelska byter tankarna snabbt språk. tänk om man hade det så med lite fler språk. jag undrar hur många man kan lära sig innan hjärnan blir alldeles förvirrad? två går bra. förutom en eller annan gång, som t.ex. när jag pratar med rachel samtidigt som jag chattar med någon vän. då blir det för mycket för stackars hjärnan ibland.

anledningen till att jag skriver det här inlägget är just att säkert! (formerly known as hello saferide) är så fantastiskt bra och att jag behöver få ur mig lite åsikter om musik och det är inte så många i min bekantskapskrets som är så intresserade eller besatta av musik som jag är, så ämnet "den här skivan är sjukt bra!" kommer inte upp så ofta som det skulle kunna göra. men tillbaka till säkert!: det var bra på engelska, men det är klart bättre på svenska. varför är det så bra och varför är det ännu bättre nu? för mig är det ungefär så här: annika norlin (som är säkert!:s/hs:s riktiga namn. och hur bildar man egentligen genitiv av ett ord som slutar med utropstecken?) gör ofta trallvänlig popmusik med klatschiga refränger. en bra egenskap. texterna handlar mycket om känslor, då och då om att vara ledsen och då och då om att vara glad. det gillar jag. ibland handlar de om tunga saker, som t.ex. "allt som är ditt", som handlar om våldtäkt. den gillar jag också. för att försäkra mig om att jag inte hade missförstått något i texten så gjorde jag en snabbgoogling och upptäckte då att det finns en blogg. den innehåller meningar såsom "Jag blev så stressad av människans tydliga inneboende godhet att jag var tvungen att gå in på Unicef och hetsskänka 300 kr" och hamnar därför på min bevakningslista. en annan anledning till att säkert (jag orkar inte skriva utropstecknet mer, det blir bara fult) är så bra är att texterna oftast är väldigt välskrivna och ibland har fantastiska rim som "hydman-vallien" på "dricka vin".

för någon månad sen lyssnade jag på emil jensen nästan hela tiden. 2007 har alla en blogg och det har han förstås också. emil. på den står det att han ska göra en cykelturné genom sverige i sommar och mycket bättre än så kan det inte bli. hoppas han orkar ända till skåne, tänkte jag först, men sen kom jag ihåg att han ju trots allt sjunger på ganska bred skånska. hoppas att han spelar någon dag då jag kan komma, tänker jag nu istället. han är väldigt lurig med orden han med och anledningen till att jag tar upp honom här inte någon av hans låtar (men många är väldigt, väldigt bra) utan bara titeln på hans skiva: orka då. jag tänker det väldigt ofta. orka då. det kan betyda både att jag orkar och att jag inte orkar. tanken är nog att det ska förmedla att man inte orkar, men jag känner att det kan betyda båda sakerna. kanske att jag kommer på att jag faktiskt orkar när jag säger "orka då" till mig själv. första låten på skivan innehåller även raden "finns det något mer deprimerande än en läggmatch i pingis på psyket?" och redan då var jag fast.

sedan så hyser jag något slags kärlek till mattias alkberg bd. de är ojämna, men ibland får de till det helt, t.ex. tycker jag att fyllskalle var en grym låt trots att sällan dricker och inte kan relatera till den över huvud taget. nu har jag fastnat för kom kom från deras förra skiva, "ditt hjärta är en stjärna". (jag känner att jag velar mellan att använda citationstecken här och inte alls är konsekvent, ibland känns det bättre med och ibland känns det bättre utan och jag känner att jag borde hålla mig till en standardmall, men det här är trots allt bara en blogg.) kom kom har ett intro som låter mer broder daniel än vad broder daniel någonsin gjort och första gången jag hörde det så funderade jag på om man fick göra ett sådant intro om man inte var broder daniel. nu har jag kommit fram till att man får det, och då särskilt om resten av låten inte låter så mycket broder daniel. nu sökte jag snabbt på nätet för att se om den gick att ladda hem lagligt och vad hittade jag? inte låten, men en blogg. ja, det är klart att de har en blogg. vad inbillade jag mig? jag känner ett framtida, post-ironiskt inlägg om hur alla har en blogg forma sig i mitt huvud.

2 comments:

Lisa said...

hetsskänka är fantastiskt roligt!
vi har samma humor.

Ellen said...

jag älskar säkert och emil jensen. jag tror jag kan emils monologer utantill vid det här laget. :)