Monday, August 07, 2006

idiot box

some erlend loe before i go to bed. unfortunately for all you english-speaking people out there, this text is not available in english. i suggest you hunt down your local publisher and force him or her, possibly at gunpoint, to translate erlend loe's collected writings into your language.

ur doppler.

"Förutom de illegala besöken hos Düsseldorf och ett par sällsynta turer till ICA på Ullevaal Stadion är det över sex månader sedan jag var i ett hus. Det ger absolut ingen mersmak. Jag går rastlöst omkring. Fyller ryggsäcken med verktyg och torrmat jag kan få användning av. Ser lite på teve, där det som vanligt är ett rikt utbud av tennismatcher och rekonstruerade brott och mer eller mindre fiktiva berättelser om människors gnat och tjat. Detta att se på teve blir för mig som ett uppslagsverk över varför jag inte tycker om folk. Teve är ett koncentrat av allt som är motbjudande med oss. Det som redan i verkligheten är svårt att försonas med av mänskliga egenskaper blir direkt grällt när det kommer på teve. Folk framstår som idioter. På teve skulle till och med jag ha framstått som en idiot."

over and out.

No comments: