Saturday, June 17, 2006

oh yeah

på flyget hem läste jag douglas couplands nya bok, jpod. den handlar om sex programmerare och i ett avsnitt skriver de säljannonser om sig själva till e-bay. en av dem anger säljkategorin som "IT workers > Game junkies > Infinite sadness > I am the ghost of troubled Joe" och det är ju alltid så trevligt när man uppfattar en populärkulturell referens som nog går många förbi. Om inte textraden i låten (googla, alla gör det) i sig syftar på något annat, för då står jag ju här som en tönt och avslöjar min avsaknad av detaljkunskap.

2 comments:

Anonymous said...

Läste Microserfs härom dagen och blev alldeles betagen – det är som om jag har hittat något. Jag hoppas att jpod är lika bra.

Peter said...

visst är det en lysande bok? jag trodde länge att coupland var lite för trendig för mig, men han har mer hjärta än någon annan författare jag läst. jpod är annorlunda, den är lite mer oortodox och...postmodern, om man får använda uttrycket utan att verka alltför snusförnuftig och akademisk. och bra! jättebra. läs! men kanske inte innan life after god, generation x och hey nostradamus! egentligen är alla hans böcker bra. man kan börja var som helst. coupland är min hjälte.